Overslaan en naar de inhoud gaan

Garantie. Zó werkt het! Van 8 tot en met 12 november 2010 organiseren ConsuWijzer en het Juridisch Loket de 'Recht op Rechtdagen' over garantie.
ConsuWijzer en het Juridisch Loket krijgen regelmatig klachten over producten die kapot zijn gegaan. In de eerste drie kwartalen van 2010 zijn hierover bijna 8000 meldingen bij ConsuWijzer binnengekomen. De meeste vragen gingen over je rechten als consument in een specifieke situatie. De meest genoemde producten zijn televisies, laptops en wasmachines en -drogers. De meldingen zijn meestal afkomstig van consumenten die met een defect product naar de verkoper zijn gegaan en te horen hebben gekregen dat de garantie is verlopen, of dat de koper naar de fabrikant moet om zijn beklag te doen. De consument blijft daardoor zitten met een defect of niet goed werkend product, terwijl hij wel degelijk in zijn recht staat. Pauline Bijlenga, hoofd ConsuWijzer: "Het is jammer dat consumenten zich vaak met een kluitje in het riet laten sturen. Tijdens deze week willen wij consumenten meer bewust maken van hun rechten én hen aansporen tot actie. Ook willen wij helpen om verkopers en serviceafdelingen nog bewuster te maken van de rechten van de consument en de plichten van de verkoper bij garantiekwesties. Consumenten hebben recht op een goed product. Ook als een eventuele garantieperiode is afgelopen."

Op negen locaties gratis hulp van technisch en juridisch experts
Op negen locaties van het Juridisch Loket kunnen consumenten hun defecte huishoudelijke apparaat of elektronisch product meenemen voor gratis technisch advies. Een onafhankelijk technisch expert is aanwezig om het defecte apparaat, zoals dvd-speler of laptop, geheel vrijblijvend na te kijken. Hierin werken de partijen samen met Uneto-VNI, de brancheorganisatie voor de technische detailhandel. Er zijn tevens juridisch adviseurs van ConsuWijzer en het Juridisch Loket aanwezig die consumenten helpen bij garantiekwesties en hen op weg helpen met juridische acties. Zij staan op de volgende dagen voor de consumenten klaar: 8 november Rotterdam en Enschede, 9 november Amsterdam en Breda, 10 november Arnhem en Den Bosch, 11 november Den Haag en Heerlen, 12 november in Leeuwarden.

Recht op rechtdagen over garantie
Van 8 tot en met 12 november 2010 bieden het Juridisch Loket en ConsuWijzer ook op de overige vestigingen van het Juridisch Loket extra dienstverlening op het gebied van garantie. Jan Albert Waal, algemeen directeur Juridisch Loket: "Regelmatig krijgen wij vragen van consumenten over hun defecte product en wat voor rechten zij hebben. Wij geven hen dan advies over hun rechten en welke acties zij kunnen ondernemen. Tijdens de 'Recht op Rechtdagen' over garantie bieden wij extra service op de vestigingen. Dat doen we door bijvoorbeeld samen met de klant naar de winkelier te bellen waar het product gekocht is of door samen met hem/haar een brief op te stellen."

Garantie. Zó werkt het!
De belangrijkste regels rondom garantie op een rij: 

  • de consument heeft altijd recht op een goed product;
  • ook na afloop van de garantieperiode;
  • de verkoper is het aanspreekpunt;
  • kom snel in actie, hoe eerder hoe beter.

Alle actuele berichten