Overslaan en naar de inhoud gaan

Schrijnende garantiezaken opgelost
Jan Albert Waal, algemeen directeur van het Juridisch Loket: “Wat opviel was dat consumenten verbaasd reageerden als ze hoorden dat ze nog rechten hadden, terwijl de garantie op het apparaat was verlopen. Daarnaast zagen we dat consumenten zich enorm geholpen voelen als ze weten hoe het werkt met garantie en welke stappen ze moeten zetten.”

Pauline Bijlenga, hoofd ConsuWijzer: “In deze week hebben we zelfs concreet enkele schrijnende garantiezaken opgelost. We hebben veel consumenten blij gemaakt en dat is heel positief.”

Meest voorkomende garantiekwesties
De meest voorkomende garantiekwesties die de afgelopen week werden voorgelegd waren:

  • de consument weet niet hoe het zit met zijn rechten en wat hij kan doen om zijn recht te halen;
  • discussie met de verkoper over de bewijslast: verkoper zegt dat het de schuld is van de consument dat het apparaat eerder kapot is gegaan dan mocht worden verwacht, terwijl de consument zegt dat hij niets ongebruikelijks heeft gedaan;
  • verkoper geeft niet thuis bij een kapot product omdat de garantie is verstreken en de consument geen garantie heeft bijgekocht.

Ook bleek uit de verhalen van consumenten dat sommige bedrijven op papier de zaken rondom garantie goed lijken te hebben geregeld, maar dat consumenten in de praktijk daar niet veel van merken. Dit zijn belangrijke signalen voor de Consumentenautoriteit, een van de toezichthouders achter ConsuWijzer,  die kan optreden tegen bedrijven die structureel de garantieregels overtreden.


Alle actuele berichten