Overslaan en naar de inhoud gaan

Misleidend telefonisch aanbod

De ACM ziet dat consumenten steeds vaker telefonisch worden benaderd door aanbieders van vakanties, kortingsacties of prijsvragen. Vaak gebeurt dit, nadat consumenten op internet hebben deelgenomen aan een prijsvraag.

Als consumenten aan de telefoon bevestigen informatie te willen ontvangen, wordt dit gezien als een 'ja' op het aanbod. Zo’n 'ja' is meestal opgenomen op een bandje dat wordt gebruikt om mensen onder druk te zetten om te betalen. Soms volgt ook een agressieve incasso.

Bedenktijd koop op afstand

ACM adviseert consumenten niet deel te nemen aan prijsvragen en enquêtes op internet. Als u toch wordt gebeld, zeg dan duidelijk ‘nee’, beëindig het gesprek en betaal niet voor een overeenkomst die niet volgens de regels is afgesloten.

Zo heeft u bij een telefonische aankoop een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen de bedenktijd heeft u het recht uw koop ongedaan te maken. Onze jurist Anneke van Kesteren vertelt in onderstaande video meer over telefonische verkoop.


Alle actuele berichten

U ziet dit omdat u onze campagne of social cookies niet heeft geaccepteerd.

Als u onze video's of social media share wilt gebruiken, wijzigt u uw cookievoorkeuren.

Pas cookies aan
Terug naar boven Shape