ACM waarschuwt voor telefonische verkoop
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) zegt fors meer meldingen te krijgen over telefonische verkoop door onbetrouwbare partijen. Consumenten krijgen telefonisch een aanbod voor vakanties, kortingsacties of prijsvragen. Als zij instemmen om informatie te ontvangen, worden ze soms onder druk gezet om te betalen.
Misleidend telefonisch aanbod
De ACM ziet dat consumenten steeds vaker telefonisch worden benaderd door aanbieders van vakanties, kortingsacties of prijsvragen. Vaak gebeurt dit, nadat consumenten op internet hebben deelgenomen aan een prijsvraag.
Als consumenten aan de telefoon bevestigen informatie te willen ontvangen, wordt dit gezien als een 'ja' op het aanbod. Zo’n 'ja' is meestal opgenomen op een bandje dat wordt gebruikt om mensen onder druk te zetten om te betalen. Soms volgt ook een agressieve incasso.
Bedenktijd koop op afstand
ACM adviseert consumenten niet deel te nemen aan prijsvragen en enquêtes op internet. Als u toch wordt gebeld, zeg dan duidelijk ‘nee’, beëindig het gesprek en betaal niet voor een overeenkomst die niet volgens de regels is afgesloten.
Zo heeft u bij een telefonische aankoop een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen de bedenktijd heeft u het recht uw koop ongedaan te maken. Onze jurist Anneke van Kesteren vertelt in onderstaande video meer over telefonische verkoop.
Alle actuele berichten